Welkom op het
Heel Rotterdam Leest blog

Voorlezen verbindt: maak kennis met de WhatsApp groep 'Ik lees voor!'
Iedereen die werkzaam is bij een Voorschoolse instelling opgelet! We hebben leuk nieuws: de Bibliotheek Rotterdam heeft een gloednieuw initiatief gelanceerd om jou te ondersteunen in je missie om de liefde voor lezen te verspreiden.

Onderzoek: kleuters leren problemen oplossen door Interactief Voorlezen
Onderzoekers Joris Van Elsen (Universiteit Antwerpen), Leen Catrysse (Open Universiteit), en Sven De Maeyer (Universiteit Antwerpen), hebben ontdekt dat interactief voorlezen van prentenboeken het probleemoplossend vermogen van kleuters kan vergroten.

Tips van Jacques Vriens over hoe hij zijn leerlingen aan het lezen kreeg
Jacques Vriens, een voormalig leerkracht maar vooral bekend als gevierd kinderboekenschrijver, deelt zijn inzichten in het bevorderen van leesliefde en het verminderen van toetsdruk bij leerlingen. Met 25 jaar ervaring als schoolleider en leerkracht weet hij als geen ander hoe hij de vonk voor lezen kan ontsteken.

Leesonderwijs in het digitale tijdperk: een nieuwe benadering
Nederlandse leerlingen tussen 4 en 18 jaar hebben steeds meer moeite met begrijpend lezen, vooral in het digitale tijdperk. Hierdoor zijn ze kwetsbaar in hun schoolcarrière en toekomstige rol als geïnformeerde burgers. Daar een oplossing voor vinden is het doel van een nieuw consortium.

Uitgeverij Zwijsen eert juf Lieneke op de Dag van de Leerkracht
Morgen (5 oktober) is het de Dag van de Leerkracht. Ter ere van de lancering van de opvolger van de leesmethode 'Veilig leren lezen', heeft uitgever Zwijsen een hartverwarmende video geproduceerd.