Onderzoek: kleuters leren problemen oplossen door Interactief Voorlezen

Onderzoekers Joris Van Elsen (Universiteit Antwerpen), Leen Catrysse (Open Universiteit), en Sven De Maeyer (Universiteit Antwerpen), hebben ontdekt dat interactief voorlezen van prentenboeken het probleemoplossend vermogen van kleuters kan vergroten. Dit blijkt van cruciaal belang te zijn voor het ontwikkelen van 21e-eeuwse vaardigheden.

Wat is Interactief Voorlezen?

Bij interactief voorlezen leest de leerkracht een prentenboek voor en stelt vragen aan de kinderen over hoe de personages in het boek problemen kunnen oplossen. Deze aanpak stimuleert creatief denken en discussie over mogelijke oplossingen.

Effectieve Oefening in Probleemoplossing

Het onderzoek toont aan dat kleuters hun probleemoplossende vaardigheden kunnen verbeteren door de kans te krijgen om mogelijke oplossingen voor problemen te bespreken. Interactief voorlezen blijkt dus een eenvoudige, plezierige, en effectieve methode te zijn om creatieve probleemoplossing te bevorderen. Het is echter belangrijk op te merken dat verlegen of zenuwachtige kinderen mogelijk minder goed presteren. Het creëren van een comfortabele sfeer en het werken in kleine groepen met verschillende verbale niveaus is hierbij van essentieel belang.

Onderzoek met 130 kinderen van 4 tot 6 jaar

Het quasi-experiment omvatte 130 kinderen in de leeftijd van 4 tot 6 jaar oud. Gedurende vijf interactieve leessessies werden ze aangemoedigd om oplossingen te bedenken voor problemen die de boekpersonages ondervonden. Vóór het experiment namen ze een test af waarbij ze zoveel mogelijk oplossingen moesten bedenken om een personage te helpen. De kinderen werden verdeeld in een experimentele groep, waarin leerkrachten vijf dagen lang interactief voorlazen, en een controlegroep, waarin leerkrachten alleen voorlazen. Na afloop van het experiment onderzochten de wetenschappers de vindingrijkheid (fluency), de flexibiliteit (flexibility), en de originaliteit (originality) van de bedachte oplossingen.

Voor meer informatie, lees het hele artikel:

Vorige
Vorige

Voorlezen verbindt: maak kennis met de WhatsApp groep 'Ik lees voor!'

Volgende
Volgende

Tips van Jacques Vriens over hoe hij zijn leerlingen aan het lezen kreeg