Leesonderwijs in het digitale tijdperk: een nieuwe benadering
Nederlandse leerlingen tussen 4 en 18 jaar hebben steeds meer moeite met begrijpend lezen, vooral in het digitale tijdperk. Hierdoor zijn ze kwetsbaar in hun schoolcarrière en toekomstige rol als geïnformeerde burgers. Daar een oplossing voor vinden is het doel van een nieuw consortium.
Uitdagingen van Digitaal Lezen
Online lezen blijkt oppervlakkiger begrip en concentratieproblemen bij jongeren te veroorzaken. Dit is zorgwekkend, omdat ouders en leraren steeds minder zicht hebben op wat jongeren precies lezen. Dit heeft directe gevolgen voor hun digitale geletterdheid, wat hen belemmert in het vinden, evalueren, creëren en delen van informatie in de moderne communicatiemaatschappij.
Onderwijstechnologie voor Motiverend Lezen
Het project heeft als doel om innovatieve onderwijstechnologie te ontwikkelen die lezen aantrekkelijker en begrijpelijker maakt. Bijvoorbeeld, door teksten te integreren in serious games die begrepen moeten worden om vooruitgang te boeken. Dit verduidelijkt het doel en de relevantie van lezen, wat motiverend kan werken.
Leesonderwijs voor de Digitale Tijd
Het project 'Becoming literate in a digital age' zoekt naar (digitaal) leesonderwijs dat leesbegrip en leesgedrag versterkt. Het doel is om een conceptueel model te ontwikkelen dat in diverse onderwijsvormen en op verschillende schoolniveaus wordt getest. Hierbij wordt speciale aandacht besteed aan jongeren met dreigende leesachterstanden.
Aanpassing van het Leesonderwijs
Dit project, met als ondertitel 'Adapting reading education in the Netherlands', beoogt niet alleen inzichten te verwerven, maar ook om resultaten te implementeren in scholen, lesmethoden, lerarenopleidingen en beleid. Nederland is de testcase omdat Nederlandse jongeren momenteel minder goed presteren dan hun Europese leeftijdsgenoten en hun prestaties blijven dalen.
Het Consortium
Het consortium 'Becoming literate in a digital age: Adapting reading education in the Netherlands' wordt geleid door de Universiteit Utrecht, met de actieve betrokkenheid van de Open Universiteit en andere deskundigen. Samen streven ze naar een betere toekomst voor het leesonderwijs in Nederland en de digitale geletterdheid van jongeren, wat van cruciaal belang is in een steeds digitalere wereld.