Tips van Jacques Vriens over hoe hij zijn leerlingen aan het lezen kreeg

Jacques Vriens, een voormalig leerkracht maar vooral bekend als gevierd kinderboekenschrijver, deelt zijn inzichten in het bevorderen van leesliefde en het verminderen van toetsdruk bij leerlingen. Met 25 jaar ervaring als schoolleider en leerkracht weet hij als geen ander hoe hij de vonk voor lezen kan ontsteken. Lees het hele artikel op pointer.nl, hieronder enkele hoogtepunten.

Foto credits: uitgeverij Zwijssen & Jacques Vriens

Een veilige plek voor leren

Een van de kernprincipes van Vriens' aanpak is het bieden van individuele aandacht aan elk kind. Hij erkent dat ieder kind uniek is en verschillende behoeften heeft. In plaats van rigide toetsen en labels, keek Vriens altijd naar wat een groep of een individu op dat moment nodig had en paste hij zijn lessen dienovereenkomstig aan.

Vriens gelooft sterk in het creëren van een veilige omgeving waarin kinderen zich kunnen ontwikkelen. Hij herinnert zich hoe hij Marcel, die zich onder de tafel verstopte als het hem te veel werd, een eigen plekje gaf. En Sophie, wiens energie soms overweldigend was, kreeg de ruimte om even te bewegen. "Ze werden rustiger als ik erkende wat ze nodig hadden," zegt Vriens.

Tips om Leesliefde te Cultiveren

Vriens deelt ook nog enkele praktische tips om leesliefde en -vaardigheid te bevorderen:

  1. Dagelijkse Voorleesroutine: Begin vanaf groep 1 met dagelijks voorlezen. Als voorlezen niet jouw sterke punt is, kun je luisterboeken gebruiken om het plezier van verhalen te delen.

  2. Regelmatig Lezen: Laat kinderen die al kunnen lezen dagelijks 25 minuten in hun boeken lezen, terwijl de leerkracht meeleest.

  3. De 'Melkmachine': Voor kinderen met leesweerstand, introduceerde Vriens de 'melkmachine'. Leerlingen luisterden naar luisterboeken om hun interesse in lezen te stimuleren.

  4. Minimaliseer Administratie: Vermijd uitgebreide boekbesprekingen en administratieve lasten. Laat kinderen eenvoudige beoordelingen geven en titels noteren en vooral geen hele formulieren invullen!

  5. Doelgericht Toetsen: Toetsen hoeven niet de hoofdzaak te zijn. Vriens gebruikte teksten uit andere vakken om begrijpend lezen te oefenen, zonder de nadruk op toetsen.

Jacques Vriens herinnert ons eraan dat begrip en individuele behoeften bovenmatige toetsdruk en labels moeten gaan. Lees het volledige artikel voor meer inzicht in de werkwijze van deze inspirerende oud-onderwijzer.

Vorige
Vorige

Onderzoek: kleuters leren problemen oplossen door Interactief Voorlezen

Volgende
Volgende

Leesonderwijs in het digitale tijdperk: een nieuwe benadering