Welkom op het
Heel Rotterdam Leest blog
Onderzoek: studenten als docenten, het werkt
Stel je voor dat we een manier zouden kunnen vinden om docenten wat meer lucht te geven, zodat er meer tijd vrij komt voor belangrijke taken zoals het bevorderen van lezen en geletterdheid bij hun studenten.
Onderzoek: tweetalig onderwijs heeft geen nadelige invloed op Nederlandse taalvaardigheid
Tweetalig onderwijs is een onderwerp dat al geruime tijd in de schijnwerpers staat. Ouders en onderwijsprofessionals vragen zich af of het leren van een tweede taal ten koste gaat van de Nederlandse taalvaardigheid van leerlingen. Recent onderzoek werpt licht op deze kwestie, en de resultaten zijn bemoedigend.
Nieuwe taal leren op latere leeftijd bevordert welzijn en cognitie
Ben je ooit nieuwsgierig geweest naar de mogelijkheid om op latere leeftijd een nieuwe taal te leren? Dan is er goed nieuws. Mara van der Ploeg, onlangs gepromoveerd aan de Rijksuniversiteit Groningen, deelt intrigerende inzichten in haar recente onderzoek naar taalverwerving bij mensen van 65 jaar en ouder.
Leesweerzin overwinnen: praktische inzichten uit onderzoek
Lezen is een vaardigheid die essentieel is in de ontwikkeling van kinderen, maar wat als sommige leerlingen een weerzin tegen lezen ervaren?
Onderzoek: kleuters leren problemen oplossen door Interactief Voorlezen
Onderzoekers Joris Van Elsen (Universiteit Antwerpen), Leen Catrysse (Open Universiteit), en Sven De Maeyer (Universiteit Antwerpen), hebben ontdekt dat interactief voorlezen van prentenboeken het probleemoplossend vermogen van kleuters kan vergroten.