Onderzoek: studenten als docenten, het werkt
Stel je voor dat we een manier zouden kunnen vinden om docenten wat meer lucht te geven, zodat er meer tijd vrij komt voor belangrijke taken zoals het bevorderen van lezen en geletterdheid bij hun studenten. Die integrerende mogelijkheid onderzochten Dekker Thurlings et al. in hun onderzoek naar het inzetten van studenten als docenten.
En misschien kunnen we zelfs die studenten wel inzetten om het leesonderwijs te verbeteren. Recent onderzoek heeft namelijk een boeiende mogelijkheid onthuld, waarbij medestudenten de rol van docenten op zich nemen. Laten we de belangrijkste bevindingen en lessen voor de praktijk bekijken.
Over het onderzoek
Positieve ervaringen en resultaten:
Wat opviel, is dat zowel studenten als de studenten die lesgeven, erg enthousiast waren over de hele ervaring. De studenten bleken goed in het geven van praktische, op problemen gebaseerde instructies en zelfreflectie. Dit leidde tot betere studieresultaten voor studenten en een flinke dosis zelfvertrouwen in hun onderwijsvaardigheden, communicatieve skills en leiderschap.
Eerst zelf leren dan doorgeven
In het onderzoek viel op dat de meeste studies gericht waren op medisch onderwijs en bètastudies. In deze contexten wordt vaak gesproken van "Peer Assisted Learning" (PAL). In het medisch onderwijs helpen studenten elkaar bij het aanleren van praktische vaardigheden, zoals het zetten van een infuus, hechten, assisteren bij een dissectie of werken met echoscopie. In bètastudies ondersteunen ze vaak practica in laboratoria, bijvoorbeeld bij scheikunde.
Deze studenten die hun medestudenten onderwijzen, hebben zelf het vak al gevolgd. Ze krijgen voorafgaand aan hun rol vaak een opfriscursus, voorbeelden van didactiek en praktische training. Zo leren ze hoe ze groepen kunnen begeleiden en studenten kunnen helpen zonder direct het antwoord te geven. Studenten die lesgeven waarderen deze praktische benadering, waarbij de instructeurs modelleren wat er verwacht wordt, studenten laten oefenen en waardevolle feedback geven. Het wordt zelfs nog waardevoller als studenten tijdens hun onderwijsactiviteiten supervisie of intervisie ontvangen.
Cognitieve en sociale connectie:
Hier is het leuke gedeelte: het onderzoek bevestigt het idee van cognitieve en sociale connectie. Studenten werden gewaardeerd omdat ze makkelijk benaderbaar waren, extra feedback gaven en in begrijpelijke taal spraken. Dit had niet alleen een positieve impact op de studieresultaten, maar het bracht studenten en studenten die lesgeven dichter bij elkaar, waardoor iedereen meer op zijn gemak was om vragen te stellen en zelfs die 'domme' vragen te stellen.
Verbeterde Academische Prestaties: Hier is het bewijs in de cijfers! Studenten die deelnamen aan programma's met studenten die als docenten optreden, scoorden hogere cijfers en hadden een betere studiebehoud dan hun medestudenten. Dit gold voor verschillende programma's, zoals groepsleren onder leiding van medestudenten en workshops over wetenschappelijk schrijven. Er waren zelfs verbeteringen in kritisch denken en studievaardigheden.
Wat kunnen we uit dit onderzoek meenemen voor de praktijk?
Het kan niet zonder training en structuur
Een belangrijke les hier is dat een gestructureerde en doordachte training voor studenten die lesgeven essentieel is. Het moet zowel didactische vaardigheden als vakinhoudelijke kennis omvatten om de kwaliteit van het lesgeven te waarborgen.
Het kan wel in zeer uiteenlopende onderwijssituaties
Het onderzoek suggereert dat het concept van studenten als docenten breed toepasbaar is in verschillende academische disciplines en leeromgevingen, wat kansen biedt om deze aanpak uit te breiden naar diverse onderwijsinstellingen en curricula.
Studenten communiceren in begrijpelijke taal voor medestudenten
Een belangrijk punt is het selecteren van studenten die niet alleen experts zijn, maar ook in staat zijn om in begrijpelijke taal te communiceren. Daarom is het van cruciaal belang om training op het gebied van sociale en communicatieve vaardigheden op te nemen in de voorbereiding van studenten.
Kwaliteit waarborgen is mogelijk
Last but not least, gezien de positieve resultaten, is het van groot belang om programma's met studenten die als docenten optreden regelmatig te monitoren en te evalueren om de kwaliteit te waarborgen en voortdurende verbeteringen mogelijk te maken.
Het onderzoek van Dekker Thurlings et al. geeft ons een nieuwe blik op het verlagen van de druk die er momenteel op docenten rust en die alleen maar groter wordt de komende jaren. Meer docenten aantrekken blijft nodig, maar het is positief om te zien dat de gaten ook op nieuwe creatieve manieren kunnen worden ingevuld zonder daarbij te kort te doen aan de kwaliteit van het onderwijs,