Onderzoek: tweetalig onderwijs heeft geen nadelige invloed op Nederlandse taalvaardigheid

Tweetalig onderwijs is een onderwerp dat al geruime tijd in de schijnwerpers staat. Ouders en onderwijsprofessionals vragen zich af of het leren van een tweede taal ten koste gaat van de Nederlandse taalvaardigheid van leerlingen. Recent onderzoek werpt licht op deze kwestie, en de resultaten zijn bemoedigend.

De Evaluatie pilot Tweetalig Primair Onderwijs, die in 2014 van start ging en liep tot het afgelopen schooljaar 2022-2023, biedt inzicht in de effecten van tweetalig onderwijs op de Nederlandse taalvaardigheden van leerlingen. Tijdens deze pilot konden deelnemende scholen tot 50% van hun onderwijstijd besteden aan een vreemde taal, waarbij alle scholen voor Engels kozen.

Positieve uitkomsten voor tweetalig onderwijs
Een van de meest opvallende bevindingen is dat leerlingen op tweetalige basisscholen qua technisch lezen, begrijpend lezen en spelling even goed presteren als leerlingen op niet-tweetalige scholen. Dit betekent dat tweetalig onderwijs geen negatieve invloed heeft op hun Nederlandse taalvaardigheden.

Interessant is ook dat leerlingen in de groepen 1 tot en met 3 van tweetalige scholen een snellere groei van hun Engelse taalvaardigheid vertonen in vergelijking met leerlingen op niet-tweetalige scholen. Echter, na deze initiële groei neemt de sterkere ontwikkeling in Engelse taalvaardigheid af. Tussen groep 5 en groep 8 is zelfs een minder sterke groei in Engelse taalvaardigheid te zien dan bij hun niet-tweetalige leeftijdsgenoten.

Beter in rekenen
Een positief resultaat dat naar voren komt uit de evaluatie is dat leerlingen van tweetalige basisscholen tussen groep 5 en groep 8 een snellere ontwikkeling in rekenvaardigheden laten zien dan leerlingen van niet-tweetalige scholen. In de periode daarvoor, tussen groep 3 en groep 5, was er nog geen verschil in groei te zien tussen de twee groepen.

Conclusie
Deze bevindingen bieden geruststelling voor ouders en onderwijsprofessionals die bezorgd waren over de mogelijke negatieve impact van tweetalig onderwijs op de Nederlandse taalvaardigheid van leerlingen. Het lijkt erop dat tweetalig onderwijs niet alleen de Engelse taalvaardigheid bevordert, maar ook gunstige effecten heeft op rekenvaardigheden, zonder afbreuk te doen aan de Nederlandse taalontwikkeling.

Vorige
Vorige

De grootste alarmbellen klinken op het VMBO #PISA

Volgende
Volgende

Eerste 'Woordenschat-aanmoedigingsprijs' wordt uitgereikt op het Woordenschatfestival 2024