Leesweerzin overwinnen: praktische inzichten uit onderzoek
Lezen is een vaardigheid die essentieel is in de ontwikkeling van kinderen, maar wat als sommige leerlingen een weerzin tegen lezen ervaren?
In een recent onderzoek gepubliceerd door Stichting Lezen hebben onderzoekers en onderwijsprofessionals samengewerkt om effectieve strategieën te ontwikkelen om leesmotivatie te vergroten en leesweerstand te verminderen in het (basis)onderwijs.
De kernvraag was hoe werkzame principes voor motivatiebevordering in de praktijk van het onderwijs kunnen worden geïntegreerd. Gedurende anderhalf jaar is er gezamenlijk gewerkt in een professionele leergemeenschap (PLG), waarbij ze prototypen van interventies hebben ontworpen om de liefde voor lezen te stimuleren.
Deze prototypen richten zich op activiteiten voor, tijdens en na het vrij lezen. Belangrijke elementen die bijdragen aan een optimaal gebruik van de tijd voor stillezen zijn:
Passend boekenaanbod: leraren zorgen voor een gevarieerd aanbod van boeken, zodat elke leerling iets vindt dat aansluit bij hun interesse.
Delen van leeservaringen: leerlingen krijgen de gelegenheid om hun leeservaringen te delen zonder dat dit hun leesproces verstoort, wat een positieve invloed heeft op hun betrokkenheid.
Stille leesomgeving: leraren creëren een stille en rustige leesomgeving waarin leerlingen zich kunnen concentreren en genieten van hun leestijd.
Extra ondersteuning: zwakke lezers ontvangen extra begeleiding en ondersteuning om hun leesvaardigheid te verbeteren.
Wil je meer weten over de resultaten van dit onderzoek? Je kunt het volledige rapport downloaden via de website van Stichting Lezen.