Welkom op het
Heel Rotterdam Leest blog

Boekenweek van Jongeren: lezen zoals zij het willen!
Actualiteit heelrotterdam leest Actualiteit heelrotterdam leest

Boekenweek van Jongeren: lezen zoals zij het willen!

Stel je voor... een zinderende zomer die een duister randje krijgt door mysterieuze broers. Of jezelf moeten verdedigen in een arm Nigeriaans dorp, waar je dreigt uitgehuwelijkt te worden. Of nog interessanter, het bezitten van eeuwige jeugd terwijl iedereen die je ontmoet je weer vergeet. Dit zijn slechts enkele uitdagingen waar de hoofdpersonen in de genomineerde boeken voor het Beste Boek voor Jongeren 2022 mee te maken krijgen.

Meer lezen
Inspiratie: scoor een boek project
Tips Basisscholen heelrotterdam leest Tips Basisscholen heelrotterdam leest

Inspiratie: scoor een boek project

Een mooi samenwerking tussen de Heracles Foundation en omringende bibliotheken in het leesbevorderingsproject 'Scoor een Boek!'. Het project heeft als doel kinderen uit groepen 5 en 6 enthousiast te maken voor lezen door middel van een unieke combinatie van sport en boeken. Scoor een Boek! Is een jaarlijks terugkerend leesproject van Bibliotheek op School voor kinderen en ouders, dat lezen en sport aan elkaar verbindt.

Meer lezen
Terugblik leesambassadeur evenement 8 juni
Heel Rotterdam Leest heelrotterdam leest Heel Rotterdam Leest heelrotterdam leest

Terugblik leesambassadeur evenement 8 juni

Op donderdagmiddag 8 juni kwamen de leesambassadeurs van Heel Rotterdam Leest bijeen in de Theaterfoyer van Bibliotheek Rotterdam voor alweer het vierde leesambassadeur evenement. Met een enthousiaste groep aanwezigen werden ervaringen gedeeld en werd er inspiratie opgedaan. Lees en bekijk het verslag van de bijeenkomst.

Meer lezen
Zorgwekkend: leesniveau 10-jarigen  niet langer boven westers gemiddelde
Onderzoek & Wetenschap heelrotterdam leest Onderzoek & Wetenschap heelrotterdam leest

Zorgwekkend: leesniveau 10-jarigen niet langer boven westers gemiddelde

De leesvaardigheid van Nederlandse tienjarigen is de afgelopen vijf jaar gedaald, zo blijkt uit het recente PIRLS-2021 onderzoek. Dit betekent tevens een afname in het gerapporteerde leesplezier. Hoewel leerlingen aangeven meer betrokken te zijn bij de lessen begrijpend lezen, is de tijd die ze buiten school aan lezen besteden gemiddeld genomen afgenomen.

Meer lezen

 Binnenkort op de agenda