Terugblik leesambassadeur evenement 8 juni

Op donderdagmiddag 8 juni kwamen de leesambassadeurs van Heel Rotterdam Leest bijeen in de Theaterfoyer van Bibliotheek Rotterdam voor alweer het vierde leesambassadeur evenement. Met een enthousiaste groep aanwezigen werden ervaringen gedeeld en werd er inspiratie opgedaan.

Het was een mooie en goedbezochte bijeenkomst waar onze nieuwe projectleider Pauline van der Bilt werd geïntroduceerd (waarover later meer). Daarnaast waren er twee zeer enthousiaste gastsprekers. De gastsprekers gaven een hoop stof tot nadenken en actiepunten voor onze leesambassadeurs. De tips en tricks van beide sprekers worden onderaan dit verslag gedeeld, zodat een ieder die niet aanwezig was hier ook inspiratie uit kan opdoen.
De planning voor de bijeenkomsten van volgend schooljaar volgt spoedig, dus houd de website / nieuwsbrief in de gaten voor updates over het programma en het inschrijven.


Verslag van de vierde leesambassadeur bijeenkomst

Na de opening door Jurjen Nienhuis namens Bibliotheek Rotterdam. Werd het woord gegeven aan Astrid Kraal, onderzoeker en ontwikkelaar van leesinterventies bij de CED-Groep. Ze promoveerde aan de Universiteit Leiden op onderzoek naar de invloed van lezerskenmerken en tekstkenmerken op leesprocessen van jonge kinderen. Hierbij werd gekeken naar wat de kinderen dachten tijdens het lezen (hardopdenkonderzoek) en naar hun oogbewegingen.
Astrid gaf een interessante lezing met als onderwerp: ‘Hoe help je jonge lezers bij de omslag van leren lezen naar lezen om te leren?' Een lezing met meerdere praktijk voorbeelden, onderzoeksresultaten en ook werd het vermogen van begrijpend lezen van de aanwezigen goed getest. De sheets van haar presentatie vind je onderaan dit bericht.

Na de opening en de lezing van Astrid splitsten de aanwezigen zich op om naar de sub-bijeenkomsten te gaan voor KO / PO (tevens geleid door Astrid Kraal) of VO/MBO/HBO geleid door Rian Vogel.

In de KO/PO sub-bijeenkomst werd dieper ingegaan op het helpen van lezers en hoe zij o.a. verbanden kunnen leren leggen in teksten om beter te leren lezen en te begrijpen wat zij lezen. Astrid gaf hierbij veel tips die kunnen worden toegepast.

Rian Vogel is docent Nederlands en vakgroepleider. Vanuit haar grote enthousiasme en ervaring gaf ze vele voorbeelden om leerlingen actief aan het lezen te krijgen en ze hier ook enthousiast over te maken. Haar duidelijke en makkelijk toepasbare tips vind je terug in haar presentatie onderaan dit bericht.

De reacties vanuit de leesambassadeurs op beide lezing waren erg enthousiast. Vooral de hoeveelheid bruikbare tips (zonder daar veel geld in te investeren) werden blij in ontvangst genomen.

De bijeenkomst werd afgesloten met een borrel en daarbij mocht iedere aanwezige een boek meenemen van het boekenbuffet.



Succesverhaal of tip delen?
Heb jij een goede en interessante tip of succesverhaal die je op deze website en in de nieuwsbrief wilt delen met alle leesambassadeurs? Stuur deze dan zeker door. Mail jouw bijdrage naar
hallo@heelrotterdamleest.nl.

Sfeerbeelden
Wil je een nog betere impressie van de bijeenkomst? Bekijk dan onderaan deze pagina het fotoverslag.


 

Aanmelden als leesambassadeur

Enthousiast geworden over het leesambassadeurschap van Heel Rotterdam Leest? Wordt onderdeel van dit netwerk en meld je aan.


Vorige
Vorige

Inspiratie: scoor een boek project

Volgende
Volgende

Beleef de avonturen van prinses Arabella nog heel even in Kunsthal Rotterdam