Welkom op het
Heel Rotterdam Leest blog
Leesonderwijs in het digitale tijdperk: een nieuwe benadering
Nederlandse leerlingen tussen 4 en 18 jaar hebben steeds meer moeite met begrijpend lezen, vooral in het digitale tijdperk. Hierdoor zijn ze kwetsbaar in hun schoolcarrière en toekomstige rol als geïnformeerde burgers. Daar een oplossing voor vinden is het doel van een nieuw consortium.
Virtuele begeleiding en een ‘Growth Mindset’ boosten leerprestaties
Uit nieuw onderzoek blijkt dat kinderen met een growth mindset – de overtuiging dat inspanning en toewijding leiden tot leren – beter presteren.
Onderzoek: leren lezen doe je het best op papier
In een tijd waarin digitale informatie overvloedig is, benadrukt lector Anneke Smits het belang van offline leesvaardigheid. Anneke Smits is lector Onderwijsinnovatie en ICT aan Hogeschool Windesheim. Lezen begint op papier, waar ons brein gewend is aan de vaste structuur van links naar rechts en van boven naar beneden. Het lezende brein raakt op een beeldscherm echter soms het spoor bijster.
Zorgwekkend: leesniveau 10-jarigen niet langer boven westers gemiddelde
De leesvaardigheid van Nederlandse tienjarigen is de afgelopen vijf jaar gedaald, zo blijkt uit het recente PIRLS-2021 onderzoek. Dit betekent tevens een afname in het gerapporteerde leesplezier. Hoewel leerlingen aangeven meer betrokken te zijn bij de lessen begrijpend lezen, is de tijd die ze buiten school aan lezen besteden gemiddeld genomen afgenomen.
Onderzoek bewijst: leesgedrag en leesvaardigheid versterken elkaar
We schreven het al in ons manifest: als je meer leest word je beter in lezen en als je ergens goed in bent dan doe je het ook graag. Lezen is niet alleen een leuke bezigheid, maar het heeft ook een positieve invloed op onze taal- en leesvaardigheid.