Onderzoek: leren lezen doe je het best op papier
In een tijd waarin digitale informatie overvloedig is, benadrukt lector Anneke Smits het belang van offline leesvaardigheid. Anneke Smits is lector Onderwijsinnovatie en ICT aan Hogeschool Windesheim. Lezen begint op papier, waar ons brein gewend is aan de vaste structuur van links naar rechts en van boven naar beneden. Het lezende brein raakt op een beeldscherm echter soms het spoor bijster.
Online lezen gaat vaak hand in hand met scannen, wat snelheid en oppervlakkigheid kan bevorderen. Maar, zoals Smits aangeeft, kan dit een nadeel worden wanneer diepgaand begrip nodig is. Schermen, zoals pc's, tablets en mobiele telefoons, verstoren de concentratie en leiden tot onvolledig begrip.
Het digitale lezen, dat offline lezen dreigt te verdringen, heeft volgens Smits dan ook consequenties voor de diepgang van begrip en empathisch vermogen. Ze citeert Maryanne Wolf, die wijst op het potentieel van digitaal lezen om ons vermogen tot diep lezen aan te tasten. Dit heeft invloed op zowel kinderen als volwassenen.
Smits benadrukt dat leesvaardigheid niet stopt na de basisschool, maar continu onderhouden moet worden. Ze pleit voor een gebalanceerde benadering van schermtijd in het onderwijs en benadrukt dat diepgaand begrip en kritisch denken van cruciaal belang zijn in een digitale wereld.
Scholen worden opgeroepen om niet alleen te focussen op technische vaardigheden, maar ook op het actief begeleiden van leerlingen bij het gebruik van digitale bronnen. Smits benadrukt dat digitale geletterdheid gaat om het vermogen om betrouwbare bronnen te onderscheiden van onzin en het ontwikkelen van hogere orde denkvaardigheden.
Voor het volledige artikel en bronvermelding naar wetenschappelijk onderzoek lees je het artikel via onderstaande link.