Virtuele begeleiding en een ‘Growth Mindset’ boosten leerprestaties

Uit nieuw onderzoek blijkt dat kinderen met een growth mindset – de overtuiging dat inspanning en toewijding leiden tot leren – beter presteren. Deze boost wordt nog verder versterkt wanneer ze worden bijgestaan door virtuele begeleiders. Het onderzoek van Kate Xu van de Open Universiteit, samen met Κοnstantinos Michos en Sascha Schneider van de Universiteit van Zürich, toont dit aan.

Het onderzoek onderzocht hoe een growth mindset kan worden gestimuleerd bij kinderen tijdens digitale leeractiviteiten. Personen met een fixed mindset geloven dat intelligentie en vaardigheden vaststaande eigenschappen zijn, terwijl mensen met een growth mindset geloven dat ze kunnen groeien door oefening. Deze mindset heeft invloed op hun prestaties en motivatie.

De onderzoekers gingen verder en onderzochten de impact van een virtuele tutor - een vriendelijk ogend figuurtje dat uitleg en begeleiding biedt - op het stimuleren van een growth mindset. Kinderen die werden bijgestaan door deze virtuele tutor lieten niet alleen een sterke groei van hun mindset zien, maar ook verbeterde leerprestaties en motivatie.

De resultaten zijn duidelijk: de combinatie van het bevorderen van een growth mindset en de ondersteuning van virtuele tutors leidt tot dieper begrip van leerstof en meer plezier in de klas. Dit betekent dat ontwikkelaars van digitaal onderwijsmateriaal baat kunnen hebben bij het inzetten van meer van deze virtuele assistenten.

Lees het volledige artikel via onderstaande link

Vorige
Vorige

Gratis online inspiratiesessie over het effectief inspireren van jongeren tot lezen

Volgende
Volgende

Cross Comix - het feest van Visual Storytelling