Welkom op het
Heel Rotterdam Leest blog

Het organiseren van literaire evenementen in het onderwijs: een gids voor beginners
Onlangs bespraken we tips voor het stimuleren van leesplezier in het hoger onderwijs. Op één van die tips gaan we vandaag verder in: het organiseren van een literair evenement. Want door het creëren van een omgeving waarin studenten zich kunnen onderdompelen in de wereld van literatuur, kun je hun liefde voor taal en het geschreven woord aanwakkeren en kennis over literatuur vergroten. Maar hoe begin je hieraan?

Turks voorleesuur stimuleert taalontwikkeling zonder Nederlandse taalbarrières
Een aantal weken terug startte de bibliotheek in Sliedrecht met een Turks voorleesuur om het leesplezier en de taalontwikkeling van kinderen te stimuleren. Een gemeenteraadslid stelde echter de vraag of dit niet ten koste zou gaan van de Nederlandse taalontwikkeling. Gelukkig wijst wetenschappelijk onderzoek uit dat dit niet het geval is.

Onderzoek bewijst: baby’s houden van boeken
BoekStart in de kinderopvang is een leesbevorderingsprogramma voor de kinderopvang. Het is een uitbreiding van BoekStart, om kinderen van 0-4 jaar, hun ouders en pedagogisch medewerkers intensief met boeken en lezen in aanraking te laten komen via de kinderopvang.

Op de Alan Turing school doen ze niet aan begrijpend lezen
Overal in de Alan Turing school in Amsterdam zie je boeken. Of het nu in de lichte hal is, in de gangen, in de lokalen, op de tafeltjes van de leerlingen of in hun laatjes, boeken zijn een integraal onderdeel van het onderwijs op deze basisschool. De school, opgericht in 2016 door Eva Naaijkens en Martin Bootsma, is vernoemd naar de beroemde Britse wiskundige en informaticus Alan Turing, die bekend staat om zijn baanbrekende werk op het gebied van kunstmatige intelligentie en zijn rol in het kraken van de Duitse Enigma-code tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Opinie: ‘De Donald Duck heeft een hoger taalniveau dan de gemiddelde leerstof voor groep 7’
Als het gaat om onderwijs, zijn toetsresultaten vaak de maatstaf voor succes. Scholen worden beoordeeld op basis van scores en leerkrachten worden aangemoedigd om te voldoen aan vastgestelde doelen. Maar wat is de prijs van deze afrekencultuur? Hoe beïnvloedt het de manier waarop kinderen leren en genieten van lezen?