Effectieve werkvormen voor begrijpend lezen NT2 in het primair onderwijs

Welke leerkrachtonafhankelijke werkvormen dragen bij aan de begrijpende leesvaardigheid van NT2-leerlingen in het primair onderwijs? Hierop geeft Martine Gijsel (kennismakelaar Kennisrotonde) antwoord met advies van Nicole Swart en Mienke Droop (onderzoekers begrijpend lezen).

NT2-leerlingen staan vaak voor uitdagingen bij begrijpend lezen vanwege een beperkte Nederlandse woordenschat. Hoewel directe uitleg van leerkrachten hen helpt, kunnen extra leerkrachtonafhankelijke interventies de kloof verkleinen. Een artikel van Kennisrotonde.nl onderzoekt effectieve werkvormen om de begrijpende leesvaardigheid van NT2-leerlingen te verbeteren. Hieronder de belangrijkste punten.

Begrip van lezen en taal

Probeer zelf maar eens een wetenschappelijk boek te lezen in het engels als je dat niet gewend bent. Voor NT2-leerlingen ligt het probleem niet in technisch lezen, maar in een beperkt taalbegrip, wat leidt tot een achterstand bij begrijpend lezen.

Uitleg voor zwakke lezers

Een extra duwtje in de rug. Zwakke lezers, inclusief NT2-leerlingen, profiteren van uitleg van kernwoorden en instructie in woordleerstrategieën.

Leerkrachtonafhankelijke interventies als aanvulling

Omdat leerkrachten nou eenmaal beperkte tijd hebben is het ook goed om te vermelden dat naast de cruciale rol van de leerkracht leerkrachtonafhankelijke interventies ook kunnen helpen bij het verminderen van taalachterstand en het vergroten van de woordenschat.

Rijke leeromgeving en zelfstandig lezen

Wat voor alle leerlingen geld is ook van toepassing voor deze groep. Een talige leeromgeving, voorlezen, zelf lezen en discussiëren bevorderen niet alleen de woordenschat maar dragen ook bij aan algemene taalvaardigheid.

Inzet van multimedia

Verder kijken dan papier is op gepaste momenten prima. Taalspelletjes en digitale prentenboeken kunnen de taalontwikkeling van NT2-leerlingen stimuleren.

Rolwisselend lezen

Elkaar helpen hélpt. Leerlingen lezen om de beurt hardop, wat tekstbegrip bevordert en geleidelijk de verantwoordelijkheid van de leerkracht naar de leerlingen verschuift.

Lees het volledige artikel en het bijbehorende rapport op Kennisrotonde.nl

Vorige
Vorige

Fijne feestdagen met lees- en schrijfplezier!

Volgende
Volgende

Oproep tot actie: AOb pleit voor onderwijs deltaplan