Tussen de noten door: zingen bevordert taalbegrip
Op basisscholen lijkt het gezamenlijk zingen steeds meer naar de achtergrond te verdwijnen, een ontwikkeling die zowel muziekdocenten als neuropsychologen betreuren. De reden? Zingen is niet alleen een bron van vreugde, maar speelt ook een cruciale rol in de taalontwikkeling van kinderen.
Ellen Bothof, muziekdocent aan de Pabo in Deventer, en hoogleraar neuropsychologie Erik Scherder benadrukken de unieke kracht van zingen in het stimuleren van taalbegrip en hersenontwikkeling. Bothof observeert een opmerkelijke verbetering in het taalniveau van kinderen met taalachterstanden of dyslexie wanneer zij regelmatig zingen. De combinatie van beweging, zoals handgebaren, en de aandacht voor toon en klank van woorden tijdens het zingen, draagt bij aan een beter begrip van taal. Zingen is dus meer dan een muzikale activiteit; het is een interactieve en multisensorische ervaring die de taalontwikkeling op verschillende niveaus ondersteunt.
Scherder wijst op de neurologische basis van deze verbinding tussen muziek en taal. De overlap in hersengebieden die zowel taal als muziek verwerken, maakt zingen tot een krachtig hulpmiddel voor taalversterking. Hersenhelften communiceren en wisselen informatie uit tijdens het zingen, waardoor taal en muziek elkaar versterken door overlappende systemen. Het actieve karakter van zingen, vooral in een groep, stimuleert niet alleen de taalontwikkeling, maar bevordert ook het vrijkomen van oxytocine, het zogenaamde gelukshormoon, wat zorgt voor een positieve sfeer in de klas.
Het terugdringen van gezamenlijk zingen op scholen is daarom niet alleen een verlies voor muzikale opvoeding, maar ook een gemiste kans voor taalontwikkeling en het creëren van een positieve, cohesieve leeromgeving. Het integreren van regelmatig zingen in het lesprogramma zou een eenvoudige, plezierige en effectieve manier kunnen zijn om taalvaardigheden te versterken en het algemene welzijn van leerlingen te bevorderen.
Het advies van zowel Bothof als Scherder is duidelijk: laat de muziek niet verstommen in onze klaslokalen, maar gebruik het als een instrument om de rijkdom van taal en de harmonie van leren te versterken.