Ted van Lieshout's Gouden Tips om Kinderen Aan het Lezen te Krijgen
Ter gelegenheid van de Kinderboekenweek gaf auteur Ted van Lieshout onlangs in de Volkskrant zeven waardevolle adviezen om kinderen aan het lezen te krijgen en te helpen met hun leesvaardigheid. Hieronder een samenvatting.
Over de schrijver
Ted van Lieshout (1955) is illustrator, schrijver en dichter voor kinderen en volwassenen. Sinds 2012 maakt hij samen met Philip Hopman de prentenboekenserie Boer Boris, waarvan inmiddels achttien delen zijn verschenen.
Voorlezen: Voorlezen gaat verder dan alleen het delen van verhalen. Het is een vorm van intensief contact tussen volwassenen en kinderen. Het creëert kostbare momenten van exclusieve aandacht. Blijf voorlezen, zelfs als kinderen zelf al kunnen lezen. Voorlezen blijft belangrijk, want het helpt de woordenschat te vergroten en begrip voor teksten te ontwikkelen. Het is niet alleen een manier om kinderen met boeken in aanraking te brengen, maar ook om de liefde voor lezen te koesteren.
Maak lezen een dagelijkse gewoonte: Net zoals we kinderen aansporen om elke dag hun tanden te poetsen voor een gezond gebit, moeten we lezen aanmoedigen als een dagelijkse gewoonte voor een gezonde geest. Het is van essentieel belang om een positieve associatie met lezen te creëren, zodat kinderen gemotiveerd worden om regelmatig een boek te pakken. Dit kan worden bereikt door leestijd te zien als een beloning en niet als een straf.
Maak lezen vanzelfsprekend: Lezen moet niet beperkt blijven tot boeken. Zie kansen om te lezen in het dagelijks leven. Denk aan het voorlezen van nieuwsberichten uit de krant of instructies op verpakkingen tijdens het ontbijt. Maak van lezen een alledaags ritueel, net zoals we dagelijks eten en drinken.
Laat geen gaten vallen in het aanbod: Zorg ervoor dat er een breed en voortdurend aanbod van boeken beschikbaar is voor kinderen van alle leeftijden. Het is belangrijk dat kinderen naarmate ze ouder worden boeken kunnen blijven ontdekken die aansluiten bij hun ontwikkeling en interesses. Het idee is om een soepele overgang van leesniveaus te garanderen, zodat lezen altijd een uitdagende en boeiende activiteit blijft.
Zorg dat lezen uitdagend blijft: Het is cruciaal om kinderen uit te dagen en hun nieuwsgierigheid te prikkelen. Dit kan worden bereikt door boeken aan te bieden die net boven hun huidige leesniveau liggen. Door op spannende momenten te stoppen tijdens het voorlezen, worden kinderen aangemoedigd om zelf verder te lezen. Dit draagt bij aan de ontwikkeling van leesvaardigheid en vergroot het leesplezier.
Hou op met censuur: Het is belangrijk om open te staan voor verschillende soorten literatuur en geen boeken te verbannen op basis van vermeende ongeschiktheid. Censuur kan de toegang tot waardevolle literatuur beperken en het kan lezers beletten om zich te uiten en te leren over diverse onderwerpen.
Begin een leesdagboek: Het introduceren van een leesdagboek kan een persoonlijke en waardevolle manier zijn om leeservaringen vast te leggen en te delen. Het leesdagboek helpt bij het creëren van context voor de gelezen boeken en moedigt kinderen aan om te reflecteren op wat ze hebben geleerd en ervaren. Het kan dienen als een waardevol instrument voor zowel zelfreflectie als gesprekken over leeservaringen.
Het hele artikel is zeer de moeite waard om te lezen via de Volskrant of (publiekelijk toegankelijk) via de website van Ted van Lieshout.