Taal: de sleutel tot gelijke kansen

Judith Pool, een basisschooldirecteur met een eigen verhaal van strijd en veerkracht, zet zich met hart en ziel in om kansenongelijkheid in het onderwijs te bestrijden. Haar leven, gekleurd door financiële uitdagingen en sociale obstakels, heeft haar tot een gepassioneerde pleitbezorger voor gelijke onderwijskansen gemaakt. In een systeem waar de kloof tussen arm en rijk diep geworteld lijkt, ziet Pool taalonderwijs als een cruciale sleutel tot verandering.

Pool's eigen jeugd, gemarkeerd door geldgebrek, sociale isolatie en familiale uitdagingen, heeft haar het belang van onderwijs doen inzien als een gelijkmaker in de maatschappij. Nu, als directeur van een Zwolse basisschool, draagt zij haar steentje bij door ervoor te zorgen dat geen enkele leerling, ongeacht financiële achtergrond, belangrijke onderwijservaringen zoals schoolreizen mist.

Het is niet alleen de toegang tot onderwijsactiviteiten die Pool nastreeft; het is de kwaliteit en inhoud van het onderwijs zelf, met een speciale focus op taalonderwijs. In een tijd waarin laaggeletterdheid alarmerend toeneemt, benadrukt Pool het belang van taal als de ruggengraat van alle vakken en als essentiële vaardigheid om de wereld te kunnen begrijpen en verkennen. Volgens Pool is het taalonderwijs de sleutel tot het ontsluiten van werelden, het stimuleren van verbeelding en het bieden van gelijke kansen aan elk kind.

In haar school worden rijke thema's zoals democratie verkend door middel van kinderboeken en voorleessessies, waardoor leerlingen niet alleen geboeid raken door lezen, maar ook kennis opdoen die cruciaal is voor hun toekomstige succes. Pool: Op onze school draait leesonderwijs om kennis verkrijgen. We behandelen met de leerlingen rijke thema’s, momenteel bijvoorbeeld democratie, waar we kinderboeken bij zoeken. Dat loopt van Koning van Katoren via Het ministerie van Oplossingen naar De schaduwen van Radovar, dat zich in een totalitaire samenleving afspeelt. Die boeken lezen we voor, dat is erg belangrijk. Door dat te doen neem je kinderen mee in die werelden, zet je hun verbeelding aan het werk en leer je ze over de geschiedenis en het menselijke lot. Voorlezen is daarom niet alleen maar leuk, maar vooral belangrijk voor kinderen. Ik vind het heerlijk ze enthousiast voor lezen te maken.’

De missie van Judith Pool is duidelijk: het strijden tegen kansenongelijkheid door de kracht van taal te benutten. Ze is een idealist met een realistische aanpak, iemand die de strijd voortzet, ondanks de traagheid van systemische veranderingen.

Vorige
Vorige

Vandaag van start: de leesweken voor de kinderjury

Volgende
Volgende

Toetsing of etikettering? Een duik in het Nederlandse onderwijssysteem