De Gouden Griffel (R’dam Zuid) over meedenken in de praktijk

Op 25 januari is het tijd voor een nieuwe bijeenkomst voor leesambassadeurs én geinteresseerden. Mariska Daalhuizen - directeur OLBS de Gouden Griffel vertelt dan meer over hoe je vorm geeft aan een literair curicullum en je al je leerkrachten mee krijgt (het olievlek-effect).

Ter voorbereiding enkele hoogtepunten uit een artikel wat verscheen op 8 januari j.l op de website van de PO raad over het belang van meedenken en samenwerken met betrekking tot het onderwijs en de wetenschap.

“We zijn een literaire basisschool in ontwikkeling. We hebben onze eigen geschiedenismethode geschreven en taalbegrip geïntegreerd in alle vakken, niet alleen woordenschat maar ook ervaring en beleving.”
— Mariska Daalhuizen

De Gouden Griffel, een literaire basisschool met een schoolweging van 37,7, streeft naar 100% taalvaardigheid bij alle leerlingen. Hun succesfactoren? Gedreven onderwijsprofessionals die evidence informed werken, eigen methodes ontwikkelen of bestaande methodes verrijken, en schoolbesturen die ruimte bieden voor innovatie.

De Gouden Griffel maakt deel uit van de Leerschool Rotterdam-Zuid, een samenwerking tussen basisscholen, lerarenopleidingen en onderzoekers gericht op het verbeteren van taalonderwijs. Hier draait alles om meedenken en samenwerken om een diverse en complexe leerlingpopulatie optimaal te ontwikkelen.

Mariska Daalhuizen, Directeur van de Gouden Griffel: "We zijn een literaire basisschool in ontwikkeling. We hebben onze eigen geschiedenismethode geschreven en taalbegrip geïntegreerd in alle vakken, niet alleen woordenschat maar ook ervaring en beleving."

Het draait allemaal om vertraging en ruimte voor professionals om zich te ontwikkelen. Onderwijsprofessionals hebben tijd en eigenaarschap nodig om meedenken en innovatie mogelijk te maken.

De Leerschool Rotterdam-Zuid is een lichtend voorbeeld van evidence informed werken in het onderwijs, maar investeringen in de verbinding tussen onderwijs en onderzoek zijn noodzakelijk om kennis nog meer de klas in te brengen.

Benieuwd naar hoe je jouw school ook in beweging krijgt? Kom naar de leesambassadeurbijeenkomst op 25 januari!

Vorige
Vorige

Eerste 'Woordenschat-aanmoedigingsprijs' wordt uitgereikt op het Woordenschatfestival 2024

Volgende
Volgende

2023 was óók het jaar van verleiding en avontuur #Romantasy