Welkom op het
Heel Rotterdam Leest blog

Dit blogbericht is geheel geschreven door kunstmatige intelligentie (A.I.)
Deze dialoog over het belang van lezen is geheel geschreven door kunstmatige intelligentie (in het Engels 'artificial intelligence' of in het kort A.I.) Hiervoor gebruikten we het programma ChatGPT). De dialoloog werd oorspronkelijk in het Engels geschreven en vervolgens vertaald met Google Translate naar het Nederlands. De bijbehorende afbeelding is óók gemaakt door A.I. (met het programma Dall-E.)

Lezen in de vrije tijd belangrijke schakel voor leesbevordering
Wie regelmatig boeken leest in de vrije tijd, vergroot de kans om uit te groeien tot een vaardige lezer. Dat bleek in 2011 uit een meta-analyse van wetenschapper Dr. Suzanne E. Mol. Een update van dit onderzoek laat zien dat dit nog steeds geldt. In de nieuwe studie, waarin 44 studies onder 6.338 kinderen tot achttien jaar zijn samengenomen, zijn de meeste verbanden tussen de ervaring met lezen en de leesvaardigheid opnieuw vastgesteld.

Peiling leesvaardigheid toont belang geïntegreerd leesonderwijs
De leesvaardigheid van leerlingen is hoger als hun docenten lessen geven waarin lezen wordt gecombineerd met zaakvakken zoals wereldoriëntatie en wetenschap en techniek. Dit blijkt uit het onderzoek Peil.Leesvaardigheid van de Inspectie van het Onderwijs dat op 13 december is verschenen. Voor Stichting Lezen onderstrepen deze resultaten opnieuw het belang van geïntegreerd lees- en zaakvakonderwijs.

Viervoeter biedt hulp bij leesproblemen: ‘Hond luistert zonder oordeel’
Kinderen die moeite hebben met lezen, lijken op de basisschool baat te hebben bij de inzet van een hond aan wie ze voor kunnen lezen. Op een scholengemeenschap in de Achterhoek wordt dat na een eerste proef een vaste optie.

Kerst/winter leesplezier!
Fijne kerstvakantie! Om de winter goed door te komen is er de kerst (winter)leesplezier mini-gids voor inspiratie!