Viervoeter biedt hulp bij leesproblemen: ‘Hond luistert zonder oordeel’

Kinderen die moeite hebben met lezen, lijken op de basisschool baat te hebben bij de inzet van een hond aan wie ze voor kunnen lezen. Op een scholengemeenschap in de Achterhoek wordt dat na een eerste proef een vaste optie.

De één had een ontzettende hekel aan lezen, maar vraagt nu thuis zelf om aan de slag te gaan. Een ander kind kreeg door een voorleeshond het gevoel dat er écht geluisterd werd, hoe hakkelend hij soms ook voorlas. Het zijn getuigenissen van scholieren uit de Achterhoek, waar na een proefproject voorlezen aan honden een vaste optie wordt op een aantal basisscholen van stichting Essentius.

In maart begon stichting AAI-maatje aan de proef, waarbij wordt samengewerkt met andere landen. Kinderen lezen voor aan honden en doen tussendoor spelletjes met ze. ,,In Amerika wordt met die methode al 20 jaar succes geboekt”, zegt Nicky Barendrecht-Jenken van de stichting. Overigens zijn in Nederland ook andere initiatieven, bijvoorbeeld van Hulphond Nederland, dat het ‘kwispellezen’ aanbiedt aan kinderen. Dertien bibliotheken doen daaraan mee.

Meer plezier

Alle 23 kinderen die deelnamen aan het project van AAI-maatje gaven aan meer plezier te hebben in het lezen, na de inzet van een voorleeshond. Die luistert naar de kinderen, en tussen het lezen door worden spelletjes met de hond gedaan. ,,De hond heeft geen oordeel”, zegt Barendrecht-Jenken.

Daardoor lijkt niet alleen het leesplezier, maar ook de leesvaardigheid voor kinderen te verbeteren. Meer dan de helft van de kinderen scoorde beter op de AVI-test, die dat meet. Kanttekening: een controlegroep ontbrak en op de drie minuten test, waarbij kinderen zo snel mogelijk woorden voor moeten lezen, was geen vooruitgang te constateren. Mogelijk wordt in de toekomst meer onderzoek gedaan.

Dit weekend vertrok Barendrecht-Jenken naar Portugal om de resultaten die nu zijn behaald te delen met mede-initiatiefnemers uit dat land, Italië en Spanje.

Uiteindelijk wil AAI-maatje meer teams op kunnen leiden of scholen en bibliotheken helpen zelf projecten op te zetten, om honden in te zetten voor het verbeteren van de leesvaardigheid. Daarvoor wordt nu ook gewerkt aan extra sponsorgelden. Op dit moment zijn er overigens nog niet voldoende teams van begeleiders en honden om in het hele land aan de slag te gaan. Beiden moeten geschikt zijn om met kinderen te werken en een opleiding hebben gevolgd.

Vorige
Vorige

Peiling leesvaardigheid toont belang geïntegreerd leesonderwijs

Volgende
Volgende

Kerst/winter leesplezier!