Voorlezen: routinevorming à la tandenpoetsen

In de wereld van onderwijs en opvoeding is het belang van voorlezen al lang bekend. Toch blijft het stimuleren van deze activiteit bij bepaalde groepen een uitdaging. Vooral lager opgeleide ouders vinden het moeilijk om regelmatig voor te lezen aan hun kinderen. Maar wat als we de gewoonte van voorlezen kunnen transformeren tot iets net zo vanzelfsprekend als tandenpoetsen?

Dat is precies waar het Pageturner-programma op inzet. In plaats van enkel te focussen op de activiteit van voorlezen, richt Pageturner zich op het vormen van gewoonten bij ouders, met behulp van digitale middelen.

De kracht van Pageturner ligt in het begrip dat gedrag veranderen niet alleen een kwestie is van overtuiging, maar ook van gewoontevorming. Door samen te werken met gedragswetenschappers is Pageturner erin geslaagd om een programma te ontwikkelen dat ouders stap voor stap begeleidt naar een nieuwe gewoonte: digitaal voorlezen.

In plaats van ouders simpelweg te vertellen om meer voor te lezen, biedt Pageturner praktische ondersteuning en stimulansen. Ouders stellen leesdoelen op, zoals het aantal digitale boeken dat ze per week willen voorlezen, en ontvangen feedback en aanmoedigingen via verschillende kanalen, waaronder pushmeldingen op hun telefoon.

Maar Pageturner gaat verder dan alleen het stellen van doelen. Het programma maakt gebruik van gedragswetenschappelijke principes om de gewoontevorming te bevorderen. Gemak staat hierbij centraal; barrières worden weggenomen en deelnemers worden gestimuleerd met beloningen, zoals het verstrekken van een koptelefoon voor hun kinderen.

De resultaten van Pageturner zijn veelbelovend gebleken in kleinschalige tests. Het heeft niet alleen de voorleesroutine van ouders positief veranderd, maar heeft ook een meetbaar effect gehad op de taalontwikkeling van hun kinderen. Het is dan ook tijd om de digitale voorleesrevolutie op grotere schaal uit te rollen. Het Education Lab (VU) zal het landelijk effectonderzoek leiden, waarbij Pageturner wordt ingezet om de voorleescultuur binnen gezinnen te transformeren.

Voor meer informatie over het Pageturner-programma en hoe het de gewoontevorming bij ouders stimuleert, lees het volledige artikel op de website van Didactief.

Vorige
Vorige

Leescrisis: de oorzaak volgens de grondlegger van begrijpend lezen

Volgende
Volgende

Monitor de Bibliotheek op School 2023: wat ons opviel.