Monitor de Bibliotheek op School 2023: wat ons opviel.
Het leesklimaat op scholen staat weer centraal met de onthulling van de meest recente bevindingen uit de Monitor de Bibliotheek op school voor het schooljaar 2023-2024. Op basis van deze resultaten passen onderwijsinstelling en Bibliotheek het leesbeleid en de activiteiten aan.
Een opvallende observatie is dat een aanzienlijk deel van de pabo-studenten nooit leest in hun vrije tijd, terwijl een even groot aantal dagelijks een boek verslindt. Ook bij mbo-studenten en leerlingen in het praktijkonderwijs zijn er interessante patronen te ontdekken met betrekking tot leesplezier en leesmotivatie.
Wat ons opviel aan de resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school pabo 2023:
Studenten gaven zichzelf in 2023 gemiddeld een 6,0 voor hun kennis over kinderboeken en jeugdliteratuur. In 2022 was dat gemiddeld een 6,3.
In 2023 las 49% van de studenten minstens 1x per maand of vaker kinderboeken en jeugdliteratuur zonder dat het verplicht is.
De helft van de taaldocenten besteedt in ieder college aandacht aan kinderliteratuur. Van de docenten van andere vakken doet 74% dat zelden of nooit.
Wat ons opviel aan de resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school mbo 2023:
Minder dan de helft van de deelnemende studenten (42%) geeft aan lezen leuk te vinden. Het zijn vooral mannen die lezen niet zo leuk of zelfs vervelend vinden (66%). Bij vrouwen ligt dit aantal lager en geeft 49% aan lezen best leuk tot erg leuk te vinden.
Bijna de helft (47%) van de studenten is neutraal over het belang om zelf te lezen. Mannen en vrouwen scoren hierin redelijk gelijk. Wel geven mannen vaker aan het lezen niet belangrijk te vinden (24%) in vergelijking tot vrouwen (11%).
72% van de docenten vindt het leesvaardigheidsniveau van de studenten gemiddeld onvoldoende. Slechts 27% van de docenten vindt het niveau wel voldoende.
Gemiddeld geven docenten zichzelf als leesbevorderaar een 6.0.
Wat ons opviel aan de resultaten van de Monitor de Bibliotheek op school praktijkonderwijs 2023:
Meer dan de helft (64%) van de leerlingen vindt het niet zo leuk of vervelend om een boek te lezen. Meisjes vinden het over het algemeen iets leuker om te lezen dan jongens.
Ruim de helft (57%) van de leerlingen vindt het wel belangrijk om zelf te lezen. Meisjes vinden dit iets belangrijker (61%) dan jongens (54%).
Meer dan de helft van de docenten (53%) heeft behoefte aan kennis van activiteiten om leesplezier te promoten. Ook zou men (51%) graag meer kennis hebben van geschikte leesboeken voor leerlingen.
Voor meer cijfers en verdere details verwijzen we u graag naar Stichting Lezen, waar u de volledige rapportage kunt vinden.