Samenwerking is de sleutel: kwaliteitskaarten voor effectief leesonderwijs

Effectief leesonderwijs is van groot belang voor de ontwikkeling van kinderen en jongeren. Het is dan ook goed nieuws dat er de afgelopen decennia veel wetenschappelijke kennis is ontwikkeld over dit onderwerp. Helaas blijkt dat deze kennis nog onvoldoende wordt toegepast in de praktijk. Gelukkig is er nu een initiatief van de PO-Raad, VO-raad en het NRO, genaamd de Kennistafel Effectief Leesonderwijs, dat zich richt op het verzamelen van deze kennis en het toepasbaar maken ervan voor leraren.

In 2021 is er een visie ontwikkeld op effectief leesonderwijs en zijn er kwaliteitskaarten ontwikkeld voor de verschillende rollen in het onderwijs: de leraar, de leesdeskundige(n), de schoolleider en de bestuurder. Het feit dat deze kaarten niet los van elkaar gezien kunnen worden, maar samenhangen en gezamenlijk een ‘kwaliteitswaaier’ vormen, is van groot belang voor de effectiviteit van het leesonderwijs.

Het is fantastisch om te zien dat er op deze manier concrete stappen worden gezet om de kloof tussen wetenschappelijke kennis en de praktijk te dichten en het leesonderwijs te verbeteren. Leraren en andere betrokkenen in het onderwijs kunnen deze kennis nu toepassen en zo bijdragen aan de ontwikkeling van de leerlingen. Het is dan ook een belangrijke stap voorwaarts in het onderwijs, die hopelijk bijdraagt aan het vergroten van de leesvaardigheid en het leesplezier van alle leerlingen.

Vorige
Vorige

Lezen voor een gezonde studie-ervaring (met tips)

Volgende
Volgende

Lezen is leuk: Volkskracht inspireert groep 6 leerlingen in Rotterdam