Onderzoek toont aan: jonge kinderen lezen graag over oorzaak en gevolg
Uit onderzoek blijkt dat jonge kinderen van nature meer interesse hebben in causale informatie, oftewel informatie die uitlegt waarom dingen gebeuren en wat het effect daarvan is. Een voorbeeld hiervan is waarom dieren er op een bepaalde manier uitzien of bepaald gedrag vertonen. Uitleggen waarom een hond blaft is dus interessanter dan alleen het gegeven dat een hond blaft.
Kleine kinderen hebben een onverzadigbare drang om te begrijpen waarom dingen zijn zoals ze zijn, en worden daarom ook wel eens liefkozend "kleine wetenschappers" genoemd. Om te onderzoeken hoe deze nieuwsgierigheid zich verhoudt tot een activiteit als lezen hebben onderzoekers van Vanderbilt University in Tennessee, Verenigde Staten, een studie uitgevoerd om te onderzoeken of kinderen boeken met meer causale informatie ook daadwerkelijk leuker vinden om te lezen. Hieruit bleek dat kinderen inderdaad de voorkeur gaven aan boeken met meer causale informatie.
Over de studie
Tijdens de studie werden 48 kinderen van drie tot vier jaar oud uit Austin, Texas, voorgelezen uit twee verschillende maar zorgvuldig gematchte verhalenboeken. Eén boek bevatte veel causale informatie, in dit geval over waarom dieren zich gedragen en eruitzien zoals ze doen. Het andere boek bevatte weinig causale informatie en beschreef vooral de kenmerken en gedragingen van dieren. De kinderen waren even enthousiast tijdens het lezen van beide boeken, maar als hen werd gevraagd welk boek ze het leukst vonden, kozen ze overwegend het boek met meer causale informatie.
"We geloven dat dit resultaat te maken heeft met de natuurlijke wens van kinderen om te leren hoe de wereld werkt", legt Margaret Shavlik van Vanderbilt University uit. "Als kinderen inderdaad verhalenboeken met causale informatie leuker vinden, kunnen volwassenen op zoek gaan naar meer causaal rijke boeken om samen met kinderen te lezen, wat op zijn beurt de motivatie van het kind kan vergroten om te lezen en zo het ontwikkelen van taal- en leesvaardigheden kan bevorderen."
Dit onderzoek geeft de eerste indicatie dat causale informatie een belangrijke factor kan zijn in de aandacht vangen van kinderen. Toekomstig onderzoek moet nog uitwijzen of causaal rijke inhoud specifieke leerresultaten kan verbeteren, waaronder taal- en leesvaardigheden. Maar dit onderzoek kan ons nu al helpen de meest boeiende boeken te kiezen voor kleine kinderen en het lezen zo nog interessanter te maken.