Leesbevordering in het Praktijkonderwijs: voorkom laaggeletterdheid

In het praktijkonderwijs is aandacht voor lezen van essentieel belang om te voorkomen dat leerlingen laaggeletterd worden of blijven. Stichting Lezen heeft daarom het initiatief genomen om de pilot "Lezen in het praktijkonderwijs" te starten. Deze pilot, waarbij drie praktijkscholen samenwerken met bibliotheken, richt zich op het bevorderen van leesplezier.

Het Praktijkonderwijs en Leesbevordering
Hoewel het praktijkonderwijs formeel onder het voortgezet onderwijs valt, is het niet mogelijk om simpelweg het format van de Bibliotheek op school toe te passen. Het praktijkonderwijs heeft specifieke kenmerken en vereist maatwerk. Om hieraan tegemoet te komen, werken scholen samen met lokale bibliotheken om een passende boekencollectie en activiteiten te ontwikkelen. Daarnaast maken ze gebruik van een aangepaste versie van de Monitor, die de voortgang van leesvaardigheid in kaart brengt.

Ervaringen van deelnemer
In de brochure "Lezen in het praktijkonderwijs" worden de ervaringen van deelnemers aan de pilot beschreven. Elk praktijkverhaal wordt aangevuld met waardevolle tips voor zowel bibliotheken als scholen.

Waardevolle inzichten
De pilot "Lezen in het praktijkonderwijs" heeft waardevolle inzichten opgeleverd, zoals de noodzaak van maatwerk en de effectieve samenwerking tussen scholen en bibliotheken. Door het delen van ervaringen en tips kunnen leraren in het praktijkonderwijs worden geïnspireerd om leesplezier en leesvaardigheid bij hun leerlingen te bevorderen.

Vorige
Vorige

Digitale prentenboeken in de kinderopvang: Een verrijkende mix van scherm en papier

Volgende
Volgende

Boekenweek van Jongeren: lezen zoals zij het willen!