Een pleidooi voor lezen in de buitenlucht

Nu het mooi weer is (en blijft hopen we) kwam er iets bij ons onder de aandacht. Lezen is een belangrijk onderdeel van het onderwijs, maar wat zou er gebeuren als we het meer buiten zouden doen? Lezen in de buitenlucht biedt voordelen voor leerlingen en voor onszelf.

We brengen als moderne mens namelijk te weinig tijd buiten door en we onderschatten de waarde die het op levert voor onze mentale gezondheid. Daarnaast draagt het buiten lezen natuurlijk ook bij aan het bevorderen van de fysieke gezondheid door het aanmaken van voldoende vitamine D.

Het onderwijs staat voor de uitdaging om de aandacht van leerlingen te behouden in een wereld vol afleidingen. Door lezen in de buitenlucht te integreren in het lesprogramma, kun je voor leerlingen een gezonde en stimulerende leeromgeving creëren. We weten dat leren in de buitenlucht effectiever kan zijn dan in een klaslokaal, zou hetzelfde ook gelden voor buiten lezen?

Of je nu lesgeeft aan basisschoolleerlingen of aan universiteitsstudenten, lezen in de buitenlucht kan een verfrissende en effectieve manier zijn om de interesse van leerlingen in het onderwerp te vergroten en hen te motiveren om te leren.We zetten hieronder een paar praktische tips op een rijtje.

Een aantal praktische tips om buitenlezen in je lessen te integreren:

  1. Maak een buitenleesruimte op het schoolplein. Dit kan een rustige hoek zijn met stoelen en tafels of een tent die dienst doet als leeshoek.

  2. Gebruik de omgeving als inspiratiebron. Als je bijvoorbeeld een boek leest over dieren in het wild, vraag dan aan de leerlingen of ze de dieren in de omgeving kunnen spotten. Dit kan de betrokkenheid bij het onderwerp vergroten.

  3. Plan activiteiten speciaal ontworpen voor buitenlezen. Denk hierbij aan het voorlezen van verhalen die zich afspelen in de natuur of het organiseren van een lees-speurtocht.

  4. Integreer het lezen in de buitenlucht in het reguliere lesprogramma. Dit kan door bijvoorbeeld een boek te lezen over de natuur tijdens de biologieles of historische fictie te lezen tijdens een geschiedenisles in de buitenlucht.

Niet alleen zijn er voordelen voor leerlingen bij het lezen in de buitenlucht, maar ook voor de onderwijzers zelf. Door lessen naar buiten te verplaatsen kan ook de leerkracht en onderwijzer profiteren van de voordelen van de natuurlijke omgeving, zoals een verhoogd gevoel van welzijn en vermindering van stress. Het integreren van lezen in de buitenlucht in het lesprogramma kan dus niet alleen voordelen hebben voor de leerlingen, maar ook voor de onderwijzers en leerkrachten zelf.

Natuurlijk begrijpen we dat het niet altijd haalbaar is om lezen in de buitenlucht te integreren in het lesprogramma, gezien de vele druk die onderwijzers en leerkrachten ervaren, de beperkte tijd en de soms strikte regels waaraan ze zich moeten houden. Toch hopen we dat deze ideeën inspirerend zijn en dat er mogelijkheden zijn om ze te integreren in de lessen, zelfs als het maar af en toe is. Het bieden van een verfrissende en stimulerende leeromgeving kan zomaar een bijdrage leveren aan een positieve leeservaring van leerlingen en het welzijn van onderwijzers en leerkrachten.

Zelf nog tips of ideeën? We horen het graag!

Vorige
Vorige

Een dialoog tussen verleden en heden: Erasmus' kijk op het hedendaagse leesonderwijs

Volgende
Volgende

Heel het mbo leest! Ja, maar hoe dan?