Lezen in het VO/VMBO

In ons eerdere artikel schreven we over de boekenweek voor jongeren en het evenement voor mbo-studenten in Bibliotheek Rotterdam. Op Facebook volg ik de berichten van Lezenslessen en ik kwam daar het volgende bericht tegen:

“Waar is die feestweek rond boeken voor 12- tot 15-jarigen? 

De Boekenweek van Jongeren is achter de rug. Het werd feestelijk afgetrapt met een BookTok-event en de prijsuitreiking van het Beste Boek voor Jongeren en ik zag veel activiteiten langskomen op sociale media.
Ik vind het ontzettend mooi om te zien hoe deze campagne door de jaren heen steeds succesvoller wordt en jongeren echt weet te bereiken. De scholen besteden er aandacht aan, bibliotheken vieren de week mee en natuurlijk is er in boekhandels volop aandacht voor deze feestweek.
Toch kijk ik er met dubbele gevoelens naar. Er zijn inmiddels twee succesvolle campagnes van de CPNB voor kinderen en jongeren rond lezen: de Boekenweek van Jongeren en uiteraard de Kinderboekenweek. Want waar de Kinderboekenweek zich richt op het basisonderwijs en de Boekenweek van Jongeren op jongeren vanaf 15 jaar, valt de doelgroep van 12-15 jaar er net tussenin. 
De Kinderboekenweek is voor hen te kinderachtig en de boeken waar het tijdens de Boekenweek van Jongeren om draait zijn gericht op 15+. Een aantal boeken, zoals het prijswinnende ‘Lily’ van Tom De Cock is ook zeker geschikt voor enthousiaste lezers vanaf 12 jaar, maar voor hun klasgenoten met minder leesmotivatie of leesvaardigheid zijn deze boeken niet geschikt. En juist die doelgroep, die aan het begin van de middelbare school in een leesdip belandt, zou ik willen betrekken bij zo’n prachtige campagne. 
Het zou mij tof lijken om ook het jeugdboek (voor lezers vanaf 12 jaar) en de auteurs van deze boeken te kunnen vieren. Want natuurlijk is er het prachtige project de Jonge Jury, maar dit is ‘gewoon’ een leesbevorderingsproject. Wordt het niet eens tijd dat we jeugdboeken in de spotlights zetten, het een eigen campagneweek geven en ook aan jongeren laten zien dat we deze boeken hartstikke serieus nemen?
Begrijp me niet verkeerd: de projecten en campagnes die er zijn vind ik echt fantastisch. Mijn grote wens is alleen dat we die doelgroep waarvan we zeggen dat er iets moet gebeuren op het gebied van leesplezier, leesmotivatie en leesvaardigheid, ook eens benaderen met iets leuks en feestelijks.
Het is tijd voor een campagne waarbij er vooral veel positieve aandacht is voor jeugdboeken en lezen waarmee we ook de jongeren vanaf 12 jaar bereiken!”

Een feestweek rondom boeken voor 12 – 15-jarigen lijkt mij een prima idee! Als dit niet landelijk opgepakt wordt, laten we het dan in Rotterdam doen. In november hebben we weer een bijeenkomst voor onze leesambassadeurs, hopelijk komen er veel leesambassadeurs uit het vmbo en kunnen we dit eens onderzoeken.

Hebban in de klas

Verder een tip voor het vo. In het blad lezen (nr 3/ jaargang 2022) van Stichting Lezen staat een artikel met de titel ‘Delen wat je leest’ over een nieuwe leescommunity: Hebban in de Klas. Het is bedacht door een docent Nederlands: Emma Kustermans. 
In een veilige afgeschermde omgeving kan een klas elkaar laten weten wat ze lezen en wat ze van een boek vinden en er kunnen lijsten en opdrachten gedeeld worden. ‘Het is een soort online leesdossier of een online leesclub in de klas.’ Emma zocht contact met de Stichting Lezen en na een brainstorm hebben ze aangeklopt bij Hebban.nl (aan te bevelen voor alle lezers) en inmiddels doen al ruim 80 docenten uit het hele land mee aan de pilot.

Hebban in de klas is vanaf de boekenweek voor jongeren beschikbaar voor alle docenten in het voortgezet onderwijs. Ga naar www.hebbanindeklas.nl voor een gratis docentenaccount.

Heb je nog geen abonnement op het blad Lezen? Professionals en studenten op het gebied van leesbevordering en literatuureducatie ontvangen Lezen gratis door zich aan te melden via lezen.nl.

Vorige
Vorige

9 november: Gratis evenement voor leesambassadeurs én geïnteresseerden.

Volgende
Volgende

Stevige impuls leesbevordering via Masterplan basisvaardigheden