Handreiking 'Heel mbo leest!' overhandigd aan Minister Dijkgraaf

In een beweging om vrij lezen, leesmotivatie en leesbevordering te integreren in het mbo-onderwijs, werd op 7 december 2023 de Handreiking Leesoffensief – ‘Heel mbo leest!’ overhandigd aan demissionair minister Dijkgraaf (OCW).

Het initiatief, met de voor ons bekende naam, werd gelanceerd door Kennispunt MBO Taal en Rekenen (MBO Raad) en Stichting Lezen. Belangrijskte doel is om de taalontwikkeling van studenten te stimuleren, schoolprestaties te verbeteren en kansengelijkheid te vergroten.

Foto eigendom van Stichting Lezen. Van links naar rechts: Adnan Tekin (bestuursvoorzitter MBO Raad), demissionair minister Dijkgraaf (OCW), Nele Kelchtermans (beleidsmedewerker Kennispunt Taal en Rekenen, MBO Raad), Natascha Prins (projectleider Kennispunt Taal en Rekenen, MBO Raad) en Adriaan Langendonk (Stichting Lezen).

Het leesoffensief, net zo gevarieerd als het mbo-onderwijs zelf, biedt praktische tips en handvatten voor scholen die leesbevordering willen integreren. Gerlien van Dalen, directeur-bestuurder van Stichting Lezen, benadrukt het groeiende belang van leesbevordering in het mbo, vooral gezien de recente PISA-2022 resultaten.

Op de website van Leesoffensief ‘Heel mbo leest!’ staan diverse handreikingen voor scholen die met leesbevordering aan de slag willen. De publicatie "Young Adult literatuur – een wereld aan mogelijkheden" benadrukt de meerwaarde van dit genre in het mbo.

Een hoogtepunt van het initiatief was het congres "Heel mbo leest!" dat op 10 november 2023 plaatsvond in Amersfoort. Het congres, georganiseerd door het Kennispunt MBO Taal en Rekenen (MBO Raad), Stichting Lezen en Mbo Taalacademie (ITTA), stond in het teken van betekenisvol lezen en de rol van mbo-scholen in leesmotivatie en leesplezier van studenten.


Voor meer informatie en om deel te nemen aan het leesoffensief, bekijk de website: Leesoffensief Heel mbo leest!
Lees het hele artikel over de handreiking op Lezen.nl
via onderstaande button.

Vorige
Vorige

Opinie: met onze kinderen is niks mis, wel met de volwassenen

Volgende
Volgende

Nieuwe taal leren op latere leeftijd bevordert welzijn en cognitie