Extra Jaar Studie voor Toekomstige Leraren. Oplossing voor Dalend Leesniveau?

Zoals we weten is het lees- en rekenniveau in Nederland zorgwekkend. Om dit te verbeteren, pleit de raad voor een extra jaar studie voor toekomstige leraren. Verschillende onderzoeken tonen aan dat Nederlandse leerlingen steeds slechter gaan lezen. Volgens de Onderwijsraad zijn de oorzaken complex en liggen ze deels in het onderwijs zelf. Daarnaast speelt het verminderde leesgedrag van volwassenen een rol.

Om het tij te keren, moeten taal en lezen geïntegreerd worden in alle vakken op school. De Onderwijsraad stelt voor dat studenten die leraar willen worden, een jaar extra de tijd krijgen om zich goed voor te bereiden. Dit is een langetermijninvestering om het lerarentekort aan te pakken en het leesniveau te verbeteren.

Lees het volledige artikel:

Vorige
Vorige

Zorgwekkend: leesniveau 10-jarigen niet langer boven westers gemiddelde

Volgende
Volgende

Herinnering: 8 juni leesambassadeur bijeenkomst