De Kracht van Keuze: Indelingen van Kinderboeken

Kinderboeken zijn er in overvloed, en het vinden van het juiste boek voor elk kind kan een uitdaging zijn. Gelukkig hebben bibliotheken en uitgeverijen indelingssystemen ontwikkeld om ons te helpen bij het navigeren door deze zee van verhalen.

Begrip van deze indelingen is essentieel voor ouders, leerkrachten en bibliothecarissen, omdat het hen in staat stelt om de leesontwikkeling van kinderen te begrijpen en hen te begeleiden naar boeken die aansluiten bij hun leeftijd, interesse en vaardigheidsniveau. In dit artikel verkennen we waarom het belangrijk is om te weten hoe de indeling van kinderboeken werkt en hoe het kan bijdragen aan het vinden van het perfecte boek voor elk kind.

Het draait eigenlijk niet om leeftijd maar sociaal-emotionele ontwikkeling

Kinderboeken zijn er in allerlei soorten en maten, en het is belangrijk om hun diversiteit te omarmen. Eén veelgebruikte traditionele methode om boeken in te delen is op basis van leeftijd, met de A, B, C en D categorieën. Hoewel dit vaak handig is voor organisatie, is het belangrijk om te beseffen dat deze indeling niet per se de moeilijkheidsgraad van de boeken weergeeft. Een A-boek kan soms taalkundig uitdagender zijn dan een B-boek, en de opbouw van een C-boek kan ingewikkelder zijn dan die van een B-boek. Het draait eigenlijk meer om de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen die bij een bepaalde leeftijd hoort. Dit betekent dat flexibiliteit en het begrijpen van de individuele behoeften van kinderen essentieel zijn bij het begeleiden van hun leesontwikkeling.

Indeling op genre of interessegebied

Naast de traditionele indeling op leeftijd zijn er ook andere benaderingen mogelijk. Bibliotheken kiezen er steeds meer voor om boeken in te delen op basis van genre of interessegebied, waardoor kinderen vrijer kunnen kiezen wat ze willen lezen. Dit geeft hen de mogelijkheid om hun eigen leesvoorkeuren te ontdekken en te ontwikkelen. Het erkennen van de diversiteit van boeken en de uniciteit van elk kind is van groot belang. Zo zijn er boeken die meerdere categorieën kunnen bestrijken en geschikt kunnen zijn voor verschillende leeftijdsgroepen. Het is een spannende tijd waarin we de traditionele hokjes durven los te laten en ruimte creëren voor een meer vrije benadering van lezen. En dat is mooi want laten we kinderen vooral aanmoedigen om te genieten van het ontdekken van boeken die hen inspireren en laten groeien als lezers.

Meer weten? De inspiratie voor dit artikel komt van een blogartikel uit 2016 ‘Indeling van Kinderboeken’ van Leesbevordering in de klas. In dit artikel vindt je nog veel meer detail. Als het gaat om soorten boeken is ook het overzicht van Lezen in het PO handig om erbij te pakken.

Vorige
Vorige

Leraren over de taalachterstand van leerlingen

Volgende
Volgende

Eerste Babytour in Dordrecht: Een Bijzondere Belevenis bij het Nationaal Onderwijsmuseum