Rotterdam overweegt leerplicht vanaf 2,5 jaar om gelijke kansen te bieden
De gemeente Rotterdam heeft ambitieuze plannen om de leerplicht te herzien en kinderen al op jonge leeftijd voor te bereiden op hun reis door het onderwijs. Momenteel geldt de leerplicht vanaf 5 jaar, maar de wethouder van Onderwijs, Said Kasmi, pleit voor een ingrijpende verandering. Hij streeft ernaar dat kinderen vanaf 2,5 jaar elke dag naar school kunnen gaan, en dit is waarom.
Kasmi streeft ernaar dat kinderen van 2,5 jaar bij voorkeur dagelijks naar school zouden gaan, met bijvoorbeeld een lesperiode van 08.30 tot 12.00 uur. Hij is van mening dat de huidige leerplicht, die op 5-jarige leeftijd begint, eigenlijk te laat is. Op die leeftijd is het aanzienlijk complexer voor leerkrachten en andere professionals om eventuele taalachterstanden of sociaal-emotionele achterstanden nog volledig te corrigeren.
Gelijke kansen
In de eerste jaren van een kind ontdekt hij/zij al zoveel van de wereld om zich heen. Rotterdamse kinderen verdienen gelijke kansen, maar de realiteit is dat sommige kinderen de basisschool binnenkomen zonder de juiste taalvaardigheden, sociale interactie-ervaring of zelfs basale vaardigheden zoals lopen of zindelijk zijn, zo stelt de gemeente. Dit initiatief kan leiden tot een betere toekomst voor de jeugd van Rotterdam.
Vroeg starten
Vroegtijdige educatie en gratis kinderopvang kunnen een verschil maken. Els Maasdam, bestuurder van Hefgroep Kinderdam, benadrukt het belang van vroegtijdige educatie en gratis kinderopvang om kinderen van jongs af aan te stimuleren en te voorkomen dat ze met achterstanden aan hun schoolcarrière beginnen.
Deze nieuwe benadering van de leerplicht, gericht op vroeg onderwijs, heeft het potentieel om de levens van jonge kinderen in Rotterdam te beïnvloeden. Het benadrukt het belang van vroegtijdige interventie en gelijke kansen voor iedereen. Rotterdam hoopt dat deze maatregelen het onderwijs in de stad kunnen verbeteren en bijdragen aan het verminderen van achterstanden, zonder een standpunt in te nemen over de effectiviteit of wenselijkheid van de voorgestelde veranderingen. Of het daadwerkelijk zo ver komt is nog onduidelijk. Kasmi gaat de komende periode bij het Rijk pleiten voor zo’n peuterleerplicht. Tegelijkertijd wil hij dat de peuterscholen in handen komen van de overheid. ,,Het moet weer een publieke voorziening zijn, net als de basisschool.”